Het voltage in de electrische systemen van auto’s – Ghia Varia 026, pag. 28

Geplaatst op

klik hier hier voor de Ghia Varia’s (wel eerst inloggen)

Hoeveel volt?? Moet er nog volt zijn?? Mag het Iets meer zijn??

Hoe meer de dingen schijnen te veranderen, hoe meer ze hetzelfde blijven. Neem nu de auto elektriciteit. Bij de eerste auto’s was dat gewoon 6 Volt. Vele jaren later werd naar 12 Volt overgeschakeld om de groeiende hoeveelheid accessoires beter te kunnen voeden. Ter illustratie; een gewone aanjaagmotor van de verwarming verbruikt op 6 Volt ongeveer 12 ampères.
Diezelfde motor in 12 Volt uitvoering kan het stellen met 6A. De vuistregel is dat wanneer men de voltage verdubbelt, het amperage met de helft verminderd kan worden. Wij weten ondertussen allen dat – vanwege de hoge comfort eisen – het aantal
stroomverslindende accessoires in onze wagens niet te stoppen is.
Zo waren bijvoorbeeld Cadillacs van 53/54 uitgerust met 6 Volt/80 ampère dynamo’s. Toen Cadillac overschakelde naar 12 Volt kon een 40 ampère en dunnere bedrading volstaan voor hetzelfde werk. In de jaren 60 deden de alternatoren hun intrede, wat een grote verbetering betekende omdat die zelfs bij een op ralenti (nullast) lopende motor volle laad-capaciteit geven wat niet gezegd kon worden van de ouderwetse dynamo’s. (Hier is de vuistregel dat je na het starten op een goede batterij, gemiddeld 10 à 15 km ver moet kunnen rijden om het startverbruik in de batterij terug te compenseren.) Maar al snel kwamen de oude problemen de kop weer opsteken. In de 80-er jaren was er weer méér elektriciteit nodig omwille van de computers en de elektronische ontsteking. Dus werden er alternatoren gebouwd van 60 ampère, later van 80 ampère, dan 100 en meer recent zijn alternatoren van 120 en 130 ampère gemeengoed aan het worden. Het nieuwe magische getal voor de toekomst zou 42 Volt zijn!! Voor het productiejaar 2002 staan er al alternatoren van 36 Volt op de planken, maar het laadvermogen zal 42 Volt moeten zijn om de 36 Volts-batterijen in conditie te hou- den. (zoals het laadsysteem nu 14 Volt is voor de 12 Volts batterijen). Samen met het verhoogde voltage komen tal van wijzigingen zoals dunnere bedrading met koppelingen in de aard zoals nu gebruikt op computers. De nu klassieke zekeringen zullen vervangen worden door computer-achtige schakelingen en “zelf diagnoserende” bedradingscircuits. De aanjaagmotor van de verwarming, waarover wij het hadden in het begin van dit artikeltje, die 12 ampère gebruikte bij 6 Volt, kan het nu wellicht stellen met 2 à 3 Volt en klei- ner zijn in omvang. Een batterij van 36 Volt zou ongeveer zo groot (of klein) zijn als de 1 Volt batterij van je grasmaaitractor of een motorfiets.

Airconditioning zou zuiver elektrisch kunnen werken ongeveer zoals de koelkast in de keuken. Stuurbekrachtiging en zelfs de waterpomp zouden elektrisch aangedreven worden. De alternatoren zouden in de motor ingebouwd worden met vaste aandrijving op de versnellingsbak of het vliegwiel. Dus géén riemen meer in het motorcompartiment, een geweldige besparing van ruimte en misschien een ander auto-concept, wie weet.

Jump-starten echter zal wel niet meer kunnen … Zoals bij alle veranderingen zitten er goede en kwade kanten aan vast. Het zal
wel even wennen worden. (In verband met mogelijke pannes en herstellingen) het wordt alleszins (nog) duurder, toch hopen wij dat de goede kanten het overwicht zullen halen. De meesten onder ons zullen beamen dat de overgang van 6 naar 12
Volt een goede zaak was. Hopelijk kunnen wij – twintig jaar vanaf nu – hetzelfde zeggen van de overgang van 12 naar 36 Volt.

lsidoor Nieuwelandt

Geef een reactie