Tips Bij aanschaf

Geplaatst op

Zo af en toe krijgt het bestuur, en dus ik ook, vragen van (niet)leden over de aanschaf van een Karmann Ghia: waar moet je op letten zodat je geen kat in de
zak koopt. Natuurlijk een logische vraag zeker voor mensen die geen kijk hebben op de techniek van de Karmann. Nu is het natuurlijk ook zo in wat voor staat
je de auto wilt aanschaffen en wat voor budget je ervoor over hebt. Verder spelen originaliteit, zoals kleur, staat van het interieur, motortype, uitvoering van de
bumpers, wielen en of de auto een import is of niet. Afijn een waslijst aan mogelijkheden dus. Persoonlijk hecht ik daar niet zo’n waarde aan als de auto maar
‘hard’ is, met andere woorden, is de carrosserie in goede staat. En ja, daar zit nu niet de kneep: hoe beoordeel je een auto of hij hard is? Want iedereen zal
het wel weten, een harde auto is een eerste vereiste om de auto probleemloos te kunnen gebruiken. Alle anderen zaken zijn te vervangen of (relatief)
eenvoudig op te knappen.

Onderstaand is uit het engelse tijdschrift “Practical Classics” van 10 jaar geleden gehaald wat in het engels zo mooi ‘buyer’s guide’ wordt genoemd. Ik hoop
dat onze leden die niet in het bezit zijn van een Karmann er hun voordeel mee kunnen doen. Nog wat kanttekeningen bij de foto’s van dit artikel: Iedereen kan
zien dat dit een rotte Karmann is maar wat velen niet weten is dat dit vaak het resultaat is na het verwijderen van de eerste lak en plamuurlagen! Wat op een
afstand zo’n nette auto leek is dan een troosteloze aanblik geworden. Ook de veelgehoorde opmerking ´californische import, dus hard´, is zeker niet altijd
waar. Een eenvoudige manier om te weten of op de aangegeven plaatsen wel ‘echt’ plaatwerk zit is door dit te verifiëren met een klein magneetje. Neem
daarvoor een niet te sterke magneet.

Bovenstaand ziet u de locaties die hieronder meer in detail worden uitgelegd.

Een van de reden dat de Karmann Ghia zo duur was is het feit dat deze nooit geheel ontwikkeld was voor grootschalige productie. De carrosserie werd handgemaakt door vakmensen zodat je perfecte aansluitende carrosserie delen kon verwachten. Echter er was weinig aandacht gegeven aan roestpreventie. Hoewel het chassis grotendeels hetzelfde is als dat van de kever en het op eenzelfde manier rot, is de carrosserie van de Karmann zeer afhankelijk van de kokerbalken. In slechte gevallen, vooral in het geval van cabrio’s, als de naden van de portieren opvallend vergrootten van onder tot boven, dan is er zeker een probleem. Het doorbuigen van de carrosserie wordt veroorzaakt door de relatief zware neus en kont van de Karmann Ghia carrosserie en de zeer kleine

A en C stijlen van het dak en het ontbreken van de B-stijl. Dit geeft de carrosserie zeer weinig buigstijfheid. Bij de cabrio is het ontbreken van het dak helemaal funest voor de buigstijfheid.

  1. De kokerbalken

Kokerbalk in zeer krokante staat, meestal volledig weggeplamuurd!

De kokerbalk (inwendig & uitwendig) is zeer gecompliceerd ten gevolge van het combineerde verwarmingskanaal. Nieuwe kokerbalken zijn moeilijk te verkrijgen. In minder slechte gevallen als deze kan een lokale reparatie mogelijk zijn. Let ook op de 2 naden die onder het portier te vinden zijn: de achterste naad is van de aansluiting met het achterscherm, de voorste naad is de aansluiting met het voorscherm. In gerepareerde KG’s zijn deze vaak weggeplamuurd.
Onderstaand heb ik extra aanvulling gemaakt door een dwarsdoorsnede te schetsen. Het mag duidelijk zijn dat het erg moeilijk is om de conditie van de binnenkant van de kokers te beoordelen. Een mogelijkheid is om na te gaan of de motor wel warme lucht naar de voetenruimte en de voorruit kan blazen, vooropgesteld dat de kachel vanaf de motor goed is aangesloten. Werkt dit matig of niet, dan kan dat veroorzaakt zijn door verrotte binnenkokers. De kokers zijn aan de interieurzijde bekleed met stof. Een goede inspectie wordt daardoor bemoeilijkt. Klop met een handvat van een grote schroevendraaier op de koker. Een solide klank moet hoorbaar zijn. Net als bij de kever is een ingedrukte kokerbalk ter plaatse van de kriksteun een duidelijk teken dat er wat loos is.

Dwarsdoorsnede kokerbalk met chassis Karmann Ghia

  1. De deuren

Controle van de deur aan de onderzijde

Uiteindelijk zullen geblokkeerde afwateringsgaten aan de onderzijde van de deuren resulteren en een totaal verrotte onderzijde van de deur. Nieuwe deuren zijn niet te verkrijgen dus let op dat ze nog te repareren zijn. Kijk uit voor afhangende deuren bij het openen van het portier: dit is een indicatie dat de deur in slechte conditie kan zijn en dat de A-stijl, daar waar de deur aan de carrosserie is bevestigd, ook verrot kan zijn.

  1. Voorste binnenschermen

De voorste binnenschermen rotten naar buiten weg, meestal op de aansluitingen met andere plaatdelen. (met name het verse lucht kanaal).

  1. Voorste spatschermen

Zie hier de aansluiting bij de deur, door vuil en vocht rot het plaatwerk van binnenuit weg

De voorschermen lijden aan rottigheid langs de randen tengevolge van opgehoopte modder. De aansluiting van de koplamphuizen, de aansluiting met het onderste deel met de kokers en de bovenste aansluiting met de binnenschermen hebben om dezelfde reden ook veel te lijden. PS: de aansluiting met de koker is niet goed te zien omdat daar een speciaal spatscherm tegenaan geschroefd is.

  1. Neuspartij

Het gebied om de ‘neusgaten’ en het onderste gedeelte van de neus hebben erg te lijden van binnenkomend water en vuiligheid. De vertinde naden van de neus met de voorschermen hebben de nijging te gaan ‘groeien’ tgv. roestvorming. Neuspanelen zijn erg kostbaar.

6. Reserve wielbak

Dit gebied is vaak verroest en kan soms geheel verdwenen zijn! Haal het reservewiel eruit om de conditie te verifiëren. Er zijn nieuwe reparatiedelen verkrijgbaar.

  1. Achterste binnenschermen

Deze en de aansluiting met de motor kunnen hevig corroderen, vooral onder de accu waarbij het rottingsproces nog eens wordt geholpen door gelekt accuzuur.

  1. Achterschermen (1)

Deze hebben dezelfde kwalen als de voorschermen, roesten langs de randen en onderste gedeeltes. Voor de verandering heb ik hier de foto’s van mijn eigen Karmann bijgesloten, van zowel voor als na reparatie. Zoals te zien is bevat dit deel ook de ophanging van de achterbumper…

  1. Achterschermen (2)

Er zou een ronde metalen afdekplaat moeten zitten net voor het achterwiel. Dit om toegang te krijgen tot de achterste torsieveren van de achterwielophanging. Wanneer auto’s opgelapt zijn is deze plaat vaak weggeplamuurd.

  1. Achterste onderscherm

Dit paneel vangt veel modder en spatwater van de achterwielen op waardoor achterscherm en motorpaneel aangetast worden.

11. De motorkap

Rechter onderhoek van binnenuit de felsnaad weggeroest

De motorkap heeft de neiging om zijn velsnaden te ‘verliezen’ tgv. Een combinatie van water, modder en zwaartekracht, waardoor dit goedje netjes in deze naden kruipt. Reparaties zijn lastig, ander alternatief is 2de hands geïmporteerd plaatwerk.

  1. Kofferdeksel

Roestvorming vanuit de felsnaad ter plaatse van de slotvanger

Dit heeft een extra verstevigingframe dat extra roestvorming kan veroorzaken aan binnen en buitenzijde. Let hier ook op roestvorming langs de velsnaden. Reparaties zijn lastig, wederom is geïmporteerd 2de hands plaatwerk een alternatief.

  1. Het chassis

Deze is wel erg slecht! De vloer valt er bijna uit …

Het chassis is erg vergelijkbaar met dat van de kever. Ook is hier sprake van dezelfde problemen. ‘Krokante’ voetruimtes loeren onder het tapijt, vooral het deel onder de achterbank kan wel eens ‘opgelost’ zijn. Het gebruik van de originele kriksteun is bij deze auto absoluut niet aan te raden. Vervangende bodemplaten zijn verkrijgbaar, maar zijn van mindere kwaliteit.
Tot besluit: Op internet zijn vele restauratieverslagen te vinden. Zie hiervoor de links op onze site. Dan zijn er natuurlijk ook nog de clubdagen waarbij het contact met medeclubgenoten natuurlijk van levensbelang is om zoveel mogelijk kennis te vergaren voor de aanschaf c.q. restauratie van uw eigen Karmann.

Bron:
Haye Osinga

Geef een reactie