Technische problemen – Ghia Varia 044, pag. 6

Geplaatst op

klik hier hier voor de Ghia Varia’s (wel eerst inloggen)

Technisch probleem aan m’n Karmann Ghia

Ongeveer een jaar geleden liep mijn Karmann bij een koude motor plotseling niet meer goed. Hij liep wel meteen maar bij het wegrijden begon de motor in te houden, het leek net of hij op 3 poten liep. Als de motor eenmaal op temperatuur was, dan
liep hij weer als vanouds.

Voor de goede gang van zaken geef ik hierbij nog even de gegevens van de motor:
Hij is van het bouwjaar 1973 en is nog de oorspronkelijke machine, hij heeft een inhoud van 1584 cc (zgn. 1600 cc motor) en heeft ± 110.000 km gelopen. De motor gebruikt geen spatje olie en de kleppen zijn pas gesteld. Welnu, je denkt niet meteen aan het
ergste dus je gaat de boel eerst eens inspecteren. D.w.z. nieuwe bougies geplaatst, de bougiekabels nagekeken maar dit alles hielp geen sikkepit.
Hierna naar m’n vaste garage en daar hebben ze een nieuwe bobine geplaatst. Nadat de motor weer warm was liep hij weer als vanouds, maar niet zodra de motor weer koud was, en het gedonder weer opnieuw begon.

Nu naar de VW-garage in ons dorp. Die keek de hele boel na en kon niets vinden, op mijn verzoek hebben ze nog een nieuwe condensator geplaatst maar er was geen verandering te bespeuren.
Het liep langzamerhand naar de zomer en ik had hoe langer hoe minder last van het euvel. Alleen de monteur in de garage zei tegen mij dat de ellende hoogstwaarschijnlijk in de voor-verhitter van de inlaatpijp zou zitten, dat is de pijp waarop de carburateur bevestigd zit en daaronder zit een verwarmingspijp, die aan de uiteinden op de uitlaat zit gemonteerd. Dat voorverwarmingsgedeelte kon wel eens vol met aanslag zitten en verwarmd daardoor de inlaatbuis van de carburateur niet meer. Hij zei dat hij vroeger ontzettend veel van deze pijpen had ontkoold en dat dit meestal de oorzaak van het probleem is.
Welnu, nadat ik dit aan verschillende kenners had voorgelegd, zoals de Wegenwacht, m’n onderdelen-leverancier en m’n eigen garageman, bleek dat ze nog nooit van dit fenomeen gehoord hadden.
Zoals u ziet is de motor ± 30 jaar oud en heeft nog nooit problemen gegeven, desondanks begin ik langzamerhand te geloven dat die monteur wel eens gelijk zou kunnen hebben, want met het zakken van de buitentemperatuur is het probleem weer groter dan ooit.

De bougies hebben een heel aangekoekte rand van kooldeeltjes en dat wil maar niet weg, bovendien had ik last van een bevroren carburateur. Al met al ben ik deze situatie goed zat. Het demonteren van deze inlaatpijp is een hele klus, je moet de motor zowat
ontmantelen (maar ja, als het niet anders is dan moet dat dan maar).
Mijn vraag aan u is of u dit mankement ook wel eens heeft meegemaakt of ervan gehoord heeft, of dat ik mogelijkerwijs nog iets over het hoofd heb gezien.

De verwarming van het geheel werkt uitstekend, dus daar kan het volgens mij ook niet aan liggen, voorts heb ik de verdeler helemaal gedemonteerd en schoongemaakt, dit hielp ook niets.
Momenteel maak ik geen gebruik van mijn Karmann want hij is geheel onbetrouwbaar geworden, m.a.w. help deze ongelukkige Karmann-bezitter want ik weet het echt niet meer en de door mij bezochte garages konden het euvel ook niet vinden.
Vast bij voorbaat mijn dank, J.H. van Weelden

Antwoord

met dank aan Gerben Minkhorst

Naar aanleiding van uw schrijven kan er vastgesteld worden dat u al het mogelijke heeft gedaan om de motor de) juiste afstelling te geven met betrekking tot het stellen van de kleppen, het afstellen van de ontsteking en het vernieuwen van de contactpunten,
wat ook zeker een eerste vereiste is tot het goed te laten functioneren van de motor.
Nu het verhaal achter uw gestelde vraag met betrekking tot de voorverwarmingspijp van het inlaatspruitstuk.

We kunnen vaststellen dat dit inderdaad een zeer veel voorkomend probleem is. De voorverwarmingspijp raakt namelijk verstopt en functioneert daardoor niet tot behoren of in zijn geheel niet meer. Om dit probleem op te lossen is het inderdaad mogelijk
om, dóor middel van het demónteren van het gehele inlaatspruitstuk, met behulp van een brander de voorverwarmingspijp warm te stoken en door met een hamer te  kloppen de kooldeeltjes los te krijgen. Dit kan eventueel ook door inwendig te borstelen met een stalen borstelrager (in de vakhandel verkrijgbaar).Let wel, de verwarmingspijp niet te heet te stoken met de brander, dat
kan. namelijk weèr vervorming veroorzaken! Er zijn eventueel ook losse voorverwarmingselementen in de
automaterialen vakhandel te verkrijgen, maar daar is in de eerste instantie niet de voorkeur aan te geven, omdat als de huidige voorverwarmingspijp nog goed functioneert dit zeker de beste manier is om de carburateur goed te laten functioneren.

Naar mijn mening is dit echter niet zo’n enorme klus als u denkt en het resultaat zal er zeker niet om liegen.

succes!

Geef een reactie