Knipperlicht – Ghia Varia 049, pag. 7

Geplaatst op

klik hier hier voor de Ghia Varia’s (wel eerst inloggen)

Knipperlicht

Op 30 april 2003, jazeker koninginnedag, ben ik mijn KG op gaan halen in Den Dolder (bij de Remia fabriek).

Nu ben ik twee weken later de auto aan het wassen met de hand, want het is een cabrio, en wat blijkt tot mijn verbazing zit het linker knipperlicht los. Ik pak een schroevendraaier en wat blijkt: de schroef zit helemaal los.
Na een half uur kijken hoe alles in elkaar zit, heb ik de steeksleutels en schroevendraaiers in de hand genomen. Al snel had ik alles los en wat bleek, de schroefdraad in het gegoten aluminium unit was helemaal doorboord, waardoor er een gat is ontstaan van 6mm. Dit gat was gevuld met kit en de schroef was er in gedraaid.
Opgelapt, maar niet kundig genoeg gemaakt dat het voor langere tijd bleef zitten. Doordat het gat er niet recht inzat, stond er teveel spanning op het kapje en is gaan scheuren aan de zijkant.

Omdat ik regelmatig surf op internet, ben ik gaan zoeken naar een linker-unit en een kapje. Nu viel ik achterover van
de prijs: voor het kapje kende men een gemiddelde prijs van 130 euro en de unit 200 euro.
Ik ben bij vrienden her en der gaan informeren die werkzaam zijn in de klein metaal industrie hoe ik dit het beste kan oplossen.
Het blijkt dat op gietaluminium niet veel mogelijk is, kneedbaar metaal of polyester. Ze raden me af om kneedbaar metaal te gebruiken omdat er te weinig metaal is waar genoeg grip is om hier nog een schroef of bout in vast te zetten zagen ze al helemaal niet zitten en ook niet vanwege alle trillingen die ontstaan. Dus dan maar aan de polyester.

Ik heb in de winkel een polyester reparatiesetje gehaald, alles eerst goed doorgelezen, een schaar gepakt en aan de slag. De vezel heb ik zeer klein geknipt, wel stukjes van 1,5 tot 3mm niet veel langer. Het gat heb ik helemaal op gevuld.

Twee dagen later toen alles uitgehard was heb ik een gat geboord van 2,8mm met een ijzerboor. precies in het midden waar de schroef behoorde te zitten. Hierin heb ik draad getapt maat M4 en de schroef eerst enkele malen geprobeerd of het wel sterk genoeg was. Om de schroef meer grip te geven op de vezel heb ik nog wat verharder en lijm aan de schroef gedaan.
En wat blijkt het zit nu nog steeds muurvast. Omdat het kapje gescheurd was heb ik hier wat overgebleven lijm aan de binnen zijde gedaan zodat het aan de buitenzijde niet te zien is.
Ziezo dat zit er weer op en de totale kosten waren 20 euro (twee rvs schroeven M4 en polyester rep. set) en ik voelde me een gelukkig mens dat dit klusje weer geklaard is.
vriendelijke groet Willy-an Dirks,
Hoogeloon

Geef een reactie