Kentekens

Geplaatst op

De eerste kentekennummers waren gekoppeld aan een provincie, omdat de automobilisten in het begin meestal binnen de provincie bleven. Maar het verkeer ging steeds meer over de provinciegrens heen en men besloot de administratie landelijk, op een centrale plaats te regelen. Dat was het ontstaan van de RDW (toen nog de Rijksdienst voor het Wegverkeer). Pas in 1951 werd het kentekensysteem – zoals wij die nu kennen – ingevoerd met de combinatie van driemaal twee letters of twee cijfers.

De eerste serie        (AA-00-00)
De tweede serie      (00-00-AA)
De derde serie        (00-AA-00)
Oldtimerkentekens 
 

De eerste serie
Bij de eerste serie werd begonnen met de twee letters voor de vier cijfers te plaatsen. Het eerste kenteken dat werd afgegeven was ND-00-01.

Toen in de eerste serie de Z was bereikt is men begonnen met het uitgeven van de combinatie AD in 1959 t/m MZ in 1963. Hierna heeft men in omgekeerde volgorde weer wat eerder niet gebruikte series alsnog gebruikt, waardoor de logica in voor deze serie moeilijk te volgen is.

Bouwjaar Series
1951 ND, NG
1952 NK, NP, NT
1953 NX, PD, PG, PK, PP
1954 PT, PX, RD, RG, RK, RP
1955 RT, RX, SG, SK, SP, ST, SX, TD
1956 TG, TK, TP, TT, TX, UD, UG, UK, UP, UT, UX, VD, VG
1957 VK, VP, VT, VX, XD, XG, XK, XP
1958 XT, XX, ZD, ZG, ZK, ZP
1959 ZT, ZX, AD, AG, AK, AP, AT, AX, BD
1960 BG, BK, BP, BT, BX, DD, DG, DP, DT, DX, ED, EG
1961 ED, EG, EK, EP, EX, FD, FG, FK, FP, FT, FX, GD, GG,
1962 EX, GK, GP, GT, GX, HD, HG, HK, HP, HT, HX, JD, JG, JK, JP, JT, JX, MD,
1963 MP, MT, MX, MV, MU, MS, MR, MN, MM, ML, MH, MF, ME, JZ, JV, JU, JS, JR, JN, MZ, MA, MJ
1964 JM, JJ, JH, JF, JA, HZ, HV, HU, HS, HR, HN, HM, HJ, HE, GZ, GR, GU, GS, GM, GJ, GL, GH, JE, JL, HL, GS, GF
1965 GF, GE, GA, FZ, FV, FU, FR, FN, FS, FM, FL, FJ, FF, FE, EZ, EV, FA, EU, ET, ES, ER, EN, EM, EL, EJ, EH, EF

De tweede serie

Op 4 oktober 1965 werd begonnen met de tweede serie, waarbij de twee letters na de vier cijfers kwamen. De uitgifte hiervan is wel logisch opgebouwd. 
Als voorbeeld heb ik twee origineel Nederlandse Karmann Ghia Cabrio’s uit 1967 en twee coupe’s uit 1973 getoond die gelijkertijd in Nederland op kenteken zijn gezet.

Bouwjaar Series
1965 AD, AE, AF, AG, AH, AJ, AK, AL, AM, AN, AP, AR, AS, AT, AU, AV, AZ, AX, BA, BD.
1966 BE, BF, BG, BH, BJ, BL, BM, BP, BR, BS, BT, BU, BZ, BV, BX, DA, DF, DH, DD, DG, DE, DJ, DU, DK, DN
1967 DL, DP, DT, DM, DX, DR, DS, DV, DZ, EA, ED, EE, EF, EG, EH, EJ, EK, EL, EM, EN, EP, ER, ES, ET, EU, EV ,EX, EZ, FA, FD ,FF
1968 FE, FG, FJ, FK, FL, FL, FM, FN, FR, FP, FS, FT, FU, FV, FX, FZ, GA, GD, GE, GF, GG, GH, GJ, GK, GL, GM, GP, GR, GS, GT, GU, GX, GZ, HD, HE, HG, HJ, HK, HL, HM, HN, HP
1969 HR, HS, HT, HU, HV, HX, HZ, JA, JD, JE, JF, JG, JH, JJ,JK, JL, JM, JN, JP, JR, JS, JT, JU, JV, JX, JZ, MA, MD, ME, MF, MG, MH, MJ, MK, ML
1970 MM, MN, MP, MR, MS, MT,MU, MV, MX, MZ, NA, ND, NE, NF, NG, NH, NJ, NK, NL, NM, NN, NP, NR, NS, NT, NU, NV, NX, NZ, PA, PD, PE, PF, PG, PH, PJ, PK, PL, PM, PN, PP, PR, PS, PT, PU, PV, PX, PZ, RA, RD, RE
1971 RF, RG, RH, RJ, RK, RL, RM, RN, RP, RR,RS, RT, RU, RV, RX, RZ, SE, SF, SG, SH, SJ, SK, SL, SM, SN, SP, SR, ST, SU, SV, SX, SZ, TA, TD
1972 TD, TE, TF, TG, TH, TJ, TK, TL, TM, TN, TP, TR, TS, TT, TU, TV, TX, TZ, UA, UD, UE, UF, UG, UH, UJ, UK, UL, UM, UN, UP, UR, US, UT, UU, UV, UX, UZ, VA, VD, VE, VF, VG, VH, VJ, VK, VL, VM, VN, VP, VR, VS, VT, VU, VV, VX, VZ
1973 XA, XD, XE, XF, XG, XH, XJ, XK, XL, XM, XN, XP, XR, XS, XT, XU, XV, XX, XZ,  ZA, ZD, ZE, ZF, ZG, ZH, ZJ, ZK, ZL, ZM, ZN, ZP, ZR, ZS, ZT, ZU, ZV, ZX, ZZ

 

De derde serie

Vanaf 3 september 1973 werd begonnen met de derde serie, waarbij de twee letters tussen de twee cijfer combinatie instaan. Aangezien de Karmann Ghia t/m 1974 is geproduceerd geef ik alleen de informatie voor deze jaren. Op de foto is mooie Karmann Ghia met een nummerplaat uit 1974.  Gezien de bumper en de achterlichten komt de auto niet origineel uit 1974, maar eerder uit 70 of 71.

1973 AD, AE, AF, AG, AH, AJ, AK, AL, AM, AN, AP, AR, AS, AT, AU, AV, AX, AZ, BA, BD, BE, BF, BG, BH
1974 BJ, BL, BM, BP, BR, BS, BT, BU,  BV, BX, BZ, DA, DD, DE, DF, DG, DH, DJ, DK, DL, DM, DN, DP, DR, DS, DT, DU, DV, DX, DZ, EA, ED, EE, EF, EG, EH, EJ, EK, EL, EM, EN, EP, ER, ES, ET


 

Oldtimerkentekens

Bij import vanuit het buitenland en indien het originele kentekenbewijs kwijt is kan er voor de Karmann Ghia de zogenaamde historische kentekenplaat aangevraagd worden. Deze donkerblauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen en aanhangwagens met een datum eerste toelating in Nederland vóór 1 januari 1978.

Auto tot 1973 krijgen kentekens beginnen met twee letters gevolgd door 4 cijfers. In volgorde van uitgifte zijn/worden de volgende series gebruikt

DE, DH, DL, DR, AE, AH, AL, AM, AR.  De letters die momenteel uitgegeven wordt is: DZ

De Oldtimers na 1973 (ook wel Youngtimers genoemd) krijgen een nummerplaat met de letters tussen de cijfers in (00-AA-00).

Hiervoor wordt momenteel YD gebruikt. Deze platen zijn in zowel donkerblauw als geel te verkrijgen.

De regeling voor auto’s na 1973 is sinds 2000 van kracht. Auto’s die voor die tijd zijn geïmporteerd hebben een “nieuw” kentekennummer gekregen. Het is alsnog mogelijk om voor deze auto’s een “oud” kenteken aan te vragen. Dit loopt via de FEHAC.

Bron: Karmann Ghia pagina van Patrick Baptist

Geef een reactie