Hoezo storing – Ghia Varia 086, pag. 13

Geplaatst op

Klik hier om de Ghia Varia’s te openen. (Wel eerst inloggen)

HOEZO STORING?

Heeft u dat ook wel eens ? Je stapt uit je Karmann nadat je heb hem net uit zijn “garagedoos” hebt gereden. Stapt nog even uit om de garagedeur dicht te doen. Gooit in een flamboyante automatische beweging het bestuurdersportier dicht en de draaiende motor stopt er acuut mee! Huh?

Ik weet dat de Karmann Ghia voor die tijd vooruitstrevend was met zijn design maar dat de techniek ook al zo ver vooruit liep op de van hedendag had ik nog niet bevroed. Maar toch was het feit daar. Ik had nog hoop dat met het open trekken van het portier de motor ook weer automatisch aan zou slaan maar NEE, niets! Zelf dan maar het contactslot omdraaien,  .. nog niets! Zelfs het benzinerelais op de carburateur hoorde ik niet meer achter mij klikken.
Totale ontluistering bij uw schrijver die inmiddels wel enig verstand van VW techniek en elektriek heeft. Uit het veld geslagen door mijn eigen Karmann, dat gebeurt mij niet gauw. Die dag de wagen weer in zijn “doos” geduwd en het moderne dagelijkse blik gepakt om de geplande rit te maken. De volgende dag werd uiteraard besteed aan de zoektocht naar deze vreemde storing.

Benzine op ? Dat was het eerste wat het technisch brein te binnen schoot. Nee, genoeg vulling als ik in de tank kijk. Benzinefilter
verstopt? Nee, keurig schoon. Carburateur / sproeier verstopt? Mmmm zou kunnen. Luchtfilter eraf, luchtregelklep openen en
de sproeier eruit draaien. Aan de mond zetten, blazen en “geen vuiltje aan de lucht”, Sproeier er weer in gedraaid. Starten? Niets!

Geen klik nog steeds. Accu ingestort? Lader erop gezet. Bijna geen uitslag van de laadmeter: Accu dus vol.Tja wat dan?
Blijft er simpelweg gezegd een ding over dat nagezien dient te worden en dat is de bedrading.

Daar moet dan de storing in zitten, ik weet het nu bijna wel zeker:

We beginnen bij de bron, de +pool van de accu waar vanaf een dikke rode draad, althans bij mijn 68’er Karmann, via de spanningsregelaar naar voren loopt en uitkomt bij de lichtschakelaar in het dashboard! Zie ik dat goed? Die dikke rode draad, die van achteren komt, hangt voor los!!! ( op bijgaande foto was het de draad rechtsonder)

Huh? Hoe kan dat nu? Draad dan maar
weer op de lichtschakelaar pen drukken. Vervolgens draaien we het contactslot om en .JAAAA in I x keer lopen, zoals het een echte VW betaamt. Oorzaak:
Een bestuurder die maar al te vaak hardhandig zijn portier dicht gooit! Weer huh? Ja! Doe dat honderd keer en langzaam maar zeker schuift uw oude ietwat openstaande kabelklem langzaam maar zeker van de pen af om vervolgens bij klap 1 0 1 er helemaal af te glijden en al het contact met de wagen te verbreken, Einde oefening, starten is niet meer mogelijk.

De moraal van dit storingsverhaal is; Loop aan de achterzijde van uw dashboard alle kabelklemmetjes eens stuk voor stuk na en knijp zo nodig nog even voorzichtig “de bek” van elk kabelklem iets toe. Oefen dit anders eerst even op los liggende klemmetjes die u misschien nog op reserve hebt liggen om aan te voelen hoeveel kracht je moet zetten met een combinatietang.
Vergeet ook niet om de messing pennen van een relais of schakelaar eens lekker op te frissen met een heel fijn schuurpapiertje zodat een optimaal contact mogelijk is.
Voor deze klus hoeft u geen techneut te zijn ! En zeker als u draadje voor draadje doet zullen ze nooit in de war raken en u de draad niet kwijt raken, Mocht dat wel het geval zijn dan zijn er altijd nog de ingekleurde bedra- dingschema’s van VW en waarop de schakelaars en relais te zien zijn en hun code aansluitnummers die u ook weer terugvindt op de schakelaar of het relais. Eén extra goede tip; leg een beschermend kleedje op uw spatborden als u dit relaas gaat uitvoeren zodat uw aanwezige broekriem geen krassen maakt in uw mooie lakl Want als je ergens slecht bij kan komen bij een Karmann Ghia, is het wel de bedrading.
Het vergt een diepe duik in het vooronder van uw wagen. Ik wens u veel succes. Heeft u ook wel eens gezocht ,
naar een gekke storing? Beschrijf dan deze eens en deel het met uw lotgenoten. Het helpt! Ik weet het zeker.Wie?
Hans “Karmann” Altena

Geef een reactie