Kriktip (deel 1) – Ghia Varia 088, pag. 32

Geplaatst op

Klik hier om de Ghia Varia’s te openen. (Wel eerst inloggen)

KRIK TIP

Tekst: Haye Osinga

In de vorige Ghia Varia had Wouter Bakker een leuke doe-het-zelf oplossing bedacht als vervanger van de originele krik
Ik zal hem het gebruik van het geniale stuk gereedschap dat Volkswagen ooit eens heeft bedacht nog wel eens op een gezellig clubbijeenkomst uitleggen. Deze ‘basiskennis’ mag uiteraard niet ontbreken!

Maar even terug naar het relaas van Wouter: Inderdaad heeft Volkswagen niet voor niets mooie vierkante kokerprofielen in het chassis opgenomen om de krik in te steken. Zolang we een gezonde auto hebben kan dit ook prima. Helaas vertonen vele Volkswagens en dus ook de Karmanns, na vele jaren toch wat ‘metaalmoeheid’. De exemplaren die niet tip-top gerestaureerd en onderhouden zijn hebben een vervelende verrassing als je de auto opkrikt: je krikt, maar de auto komt niet van de grond … Het blijkt dan dat je in dat geval vakkundig je kokerbalken staat plat te drukken!

Bij deze VW’s is het dus verstan-dig om de wagen inderdaad met een potkrik of schaarkrik op te krikken en hiervoor een paar stevige punten onder het chassis te kiezen. Voor de voorwielen zet je de krik onder de vooras, onder flens waar de
onderste draagarm uit steekt, zie de pijl op bij de afbeelding.

 

Krikpunt van de vooras.

Voor de achterwielen onder het smeedstuk van de torsiebuis, zie de pijl op de afbeelding. (Leuk detail: Op de afbeelding is ook de originele kriksteun te zien).

 

Geef een reactie