Gereedschap voor onderweg – Ghia Varia 080, pag. 24

Geplaatst op

Klik hier om de Ghia Varia’s te openen. (Wel eerst inloggen)

GEREEDSCHAPVOOR ONDERWEG (bron: VWCabrioclub)

wat nemen we mee?
VW leverde vele jaren een snoezig klein setje gereedschap bij elke nieuwe kever. Als ik me goed herinner bestond dat uit een skai tasje met een wielmoersleuteltje, een combinatietang, een pijpsleutel voor de bougies, een schroevendraaier en één of twee steeksleuteltjes. Uit dat tasje stak dan nog triomfantelijk een Continenta/V-snaar; daar moest je het mee doen. In de praktijk kwam je daar niet zo ver mee. Al bij de eerste lekke band bleek dat de wielmoeren schreeuwden om een stevige, zware sleutel, liefst nog met een verlengpijp, omdat haast alle garagisten de wielmoeren hydraulisch en dus veel te vast aandraaien.
Kortom, we weten al lang dat hetVW-setje slechts symbolische en inmiddels ook antiquarische waarde heeft. Daarvoor in de plaats heeft iedereen zijn eigen auto technische overlevingspakket bedacht dat soms wel bestaat uit twee uitpuilende gereedschapskisten, een medium size garagekrik en een verzameling jerrycans, kabels en blokken waar een wegenwacht jaloers op zou zijn. Ook weer niet nodig natuurlijk, maar wat is handig en nuttig? Bij mij past alles in een zelfbouw trommeltje dat eerder deel uit maakte van het milieupakket in veel Amerikaanse kevers (links op de foto).

Schroevendraaier

Het enige oorspronkelijke VW-object hier is de zwarte schroevendraaier; zowel kruiskop als plat. Verder zie je nog eenzelfde schroevendraaier maar dan heel
kort ( blauw) en de kleinste in de vorm van een spanningszoeker.

Want over het nut van goedwerkende spanningszoeker mag niet getwijfeld worden, immers de meeste ergernissen onderweg hebben met stroom of geen stroom te maken.
Een waterpomptang heeft de oude combinatietang vervangen en een klein punttangetje is onmisbaar bij het prutsen aan haast onbereikbare stekkertjes en dergelijke. Rechts zie je nog het setje met voelermaatjes (bougies, contactpuntjes).
De set ring-steeksleutels spreekt voor zich. Ringsleutel 1 3 dient wel te passen op de achterste moer onder de carburateur.

Soms blokkeert zand of onduidelijke rommel de goede werking van de carburateur en dan wil je heel graag deze demonteren en schoonmaken. Dat demonteren lukt niet met elke willekeurige sleutel 13.

Afwijking

De grote inbussleutel onderaan past op de stop van de versnellingsbak. Een persoonlijke afwijking: ik krijg onderweg soms de onbedwingbare drang om te kijken of er nog voldoende olie in de bak zit. Ergens midden boven zit de flexibele ratelaar met daar-
onder de bijpassende dop voor bougies.

Doe het niet met minder materiaal! Er is een serieus risico dat je de draad van het bougiegat vermoerd met een slechte bougie sleutel: je wilt dat niet. Daaronder nog wat doppen, die je bijvoorbeeld nodig hebt bij het demonteren van een bumper. Verder wordt het kistje afgevuld met twee bahco’s, een stanleymesje, een klein staalborsteltje en een hamer. De hamer niet te groot
kiezen, je slaat meer stuk dan je lief is.

Geef een reactie