Driepunts Rolgordels – Ghia Varia 065, pag. 34

Geplaatst op

klik hier om de Ghia Varia’s te openen (wel eerst inloggen)

Driepunts Rolgordels installeren

Al vaker heb ik een advertentie gezien waarbij een Karmann Ghia te koop stond “wegens gezinsuitbreiding”. Nu zijn de mogelijkheden voor passagiers achter beperkt, maar het is mogelijk om kinderen veilig mee te nemen, zelfs met autostoeltjes, al moet je als bestuurder en bijrijder niet al te fors zijn.

Tekst: Max Oostendorp

Standaard zitten er of geen gordels in de Karmann Ghia of het zijn heupgordels en een enkeling heeft er rolgordels (voor) ingebouwd. Sinds onze Karmann Ghia klaar is (op wat kleine details na), gaan we geregeld met z’n vieren op pad, dat wil zeggen mijn vrouw Yvette, onze 2 kinderen (Jeffrey van 5 en Natascha van 2) en ikzelf uiteraard. Het was best even uitzoeken, maar het is me gelukt om 3-punts rolgordels te plaatsen op een manier die het netjes is en praktisch in gebruik. Tijdens de laatste technische dag waren er diverse Karmann rijders die geïnteresseerd waren hoe ik dat gedaan had.
Graag wil ik dit met jullie delen en je een boel uitzoekwerk besparen.
Overigens heb ik een cabrio uit oktober 1970, dus het kan zijn dat bij met name de oudere types de bevestiging iets anders is.

Wat informatie over type gordels
Ik ben uitgegaan van rolgordels, omdat je dan niet steeds de boel moet verstellen en de gor- del in principe altijd strak zit. Bij rolgordels heb je in ieder geval 2 types, namelijk degene die alleen werkt als je deze vertikaal monteert. Deze kun je alleen afrollen als hij vertikaal staat en blokkeert als je deze iets schuin houdt. Dit type is in de regel voor de voorstoelen bedoeld.

Daarnaast heb je ook een rolgordel die in elke stand kan afrollen en uiteraard blokkeert als je er een ruk aan geeft. Verder heb je ook nog de heupgordel en (oude) 3-punts gordels die je met de hand moet verstellen.

Ooit ben ik eens via een forum in contact gekomen met Ronald Peters die gordels inbouwt bij bedrijfsauto’s en geïnteresseerd
was hoe achteraf inbouw bij oldtimers mogelijk was. Hierbij Ronald zijn gegevens voor de
geïnteresseerden onder jullie.

Peters Dubbele Cabine Inbouw
Anjerstraat 11
6901 HX Zevenaar
T 0316 52 81 53
Na 19.00 uur
M 06 15 69 26 29
F 0316-841093
E r.peters52@chello.nl
Via hem heb ik indertijd nieuwe gordels gekocht, aangezien de meeste gebruikte gordels niet goed meer werken en de kwaliteit en veiligheid wordt er met de jaren ook niet beter op. Deze gordels zijn zeer voordelig in aanschaf, namelijk:
– 3-punts rolgordel, type 3002, deze werkt alleen in verticale toestand á 50 euro incl. BTW per stuk
– 3-punts rolgordel, type 6030, deze werkt in alle standen á 50 euro incl. BTW per stuk
– 2-punts heupgordel, type 9010, deze werkt alleen werkt in verticale toestand á 50 euro incl. BTW per stuk
Nb.: bovenop deze prijzen komen wel nog eventuele verzendkosten.

Rolgordels voorin
Hiervoor heb ik het type 3002 gebruikt, waarbij de rolautomaat dus in verticale toestand werkt.

Probleem is waar de rolautomaat te plaatsen. Dit kan op de originele gordelbevestigingspunt op de bodem, maar dan is het een sta in de weg waar eventuele achterpassagiers over struikelen. Ik ken er ook die de gordel in het verticale schot, tussen de B-stijl en de achterbankzitting, maar ook dat zit in de weg en het materiaal is niet erg stevig ter plaatse.
Mijn oplossing is de volgende: je moet niet bang zijn om in je plaatwerk te zagen, maar dan heb je wel een nette oplossing die, als het nodig is is die ook weer makkelijk ongedaan te maken omdat dat deel bekleed wordt met tapijt.
Plaats de gordel onder het vlak, naast de achterbankzitting.

     

Hiervoor moet je een rechthoek uit het plaatwerk zagen(1) om de gordel te plaatsen. Hiervoor heb ik een sjabloon gemaakt.

In bijgevoegde foto heb ik daarbij de maten bijgeschreven. De gordel moet bevestigd worden aan een stalen koppelplaat +
een hoekbeugel die je in elke doe-het-zelf zaak kan halen. De koppelplaat + hoekbeugel zijn iets verbogen en wordt tussen de verwarmingskanalen, op de bodem geplaatst met een flinke plaat of ring onder de bodem om te voorkomen dat de moer door het plaatwerk heen getrokken wordt in geval van een aanrijding!
Na het plaatsen van de gordel, maak je van plaatstaal een afdekplaatje (zie sjabloon), met een opening waar de gordelband
doorheen gaat en plaats deze op het “verminkte” schot naast de achterbankzitting. Het lastigste deel is nu klaar.
Als de carrosserie gelicht is of de bodemplaat wordt vervangen, dan kan je deze waarschijnlijk plaatsen zonder een groot gat te maken en is een afdekplaatje overbodig).

De twee andere bevestigingspunten zijn de originele gordelbevestiging net naast de B-stijl en de originele gordelbevestiging in de bodem. Overigens kan je originele VW plaatjes kopen van ca. 6 mm dik met daarin een moer met de speciale draad voor gordelbevestigingen. Het “vrouwtje” van de gordel heb ik gewoon op de tunnel geplaatst op de originele bevestigingspunt.

Hoe de voorgordel dan zit, kun je op de foto. Overigens glijdt de gordel soms wat weg, dus ik denk eraan een soort “haakje”
aan mijn hoofdsteunstangen te maken, zodat je de gordel er in kan leggen en deze niet wegglijdt.

Rolgordels achterin
Hiervoor heb je dus de gordel nodig die in alle stand kan uitrollen, het type 6030. Je bevestigt deze op de versteviging net
naast/achter de B-stijl. Met een stevige hoekbeugel en bouten in de (nieuw) geboorde gaten. De andere bevestiging heb ik gemaakt door een gat in het binnenscherm te maken met hierachter een originele VW plaat met moer met “gordeldraad”.
Voor het volgende punt heb ik de carrossiebout, die in de hoek zit losgedraaid en de beugel bevestigd.

De “vrouwtjes” van de gordel komt in het midden van de bodem van de “kattenbak” net onder het horizontale schot, dat
de “kattenbak” vloer verlengd. Het schijnt dat de jongere kevers dit bevestigingspunt standaard voorgemonteerd hebben. Ik heb
een dikke plaat genomen, hier 2 moeren opgelast en deze van onderaf geplaatst. Op de foto’s zie je het eind resultaat.
Op deze wijze kunnen wij moderne autostoeltjes op een veilige manier monteren.

Deze oplossingen zijn dan misschien geen originele VW-oplossingen, maar voor mij zijn zenetjes en vooral veilig.
Succes en een veilige reis!

Geef een reactie