De geboorte van een auto

Geplaatst op

In de vroege jaren ’50, de toekomst van Volkswagen wordt verzekerd en de productie van Lieveheersbeestjes voortdurend toe, een reeks contacten werd gestart tussen Wolfsburg en Turijn, de hoofdstad van de Italiaanse auto.

Een van de eerste werd gevonden met Pininfarina, die een samenwerking te beginnen met het oog op een sportieve sedan op het chassis en de mechanica van VW te creëren ingesteld. In 1952, de Italiaanse carrosseriebouwer realiseerde een sedan dat zowel de Porsche 356 (neus) en een Lancia Aurelia B20 … Dit prototype is nooit openbaar gemaakt gehouden.

De contacten in 1950 Mario boano dan ontwerper Ghia gerealiseerd door het creëren van een bekleding aangepast aan het chassis van de VW. Zo begon de geschiedenis leidt tot de geboorte van de Karmann-Ghia we zo dierbaar!

De carrosseriebouwer Karmann van Osnabrück had al creëerde de VW 4-zits cabriolet was in voortdurend contact met de VW-fabriek in Wolfsburg. Wilhelm KARMANN junior herinnert zich te hebben gehad gesprekken met Volkswagen leiders die er altijd naar gestreefd om te leiden tot de bouw van een sportieve cabriolet op de frames gebaseerde motor van de VW.

KARMANN wandelen in alle internationale autosalons, wist Luigi SEGRE (eigenaar van Ghia) en bood aan de auto te trekken. Het was Mario BOANO werd de taak toevertrouwd. En dus aan het eind van 1952 werd geboren een prototype convertible, waarvan de algemene lijn, bieden goede hoop voor wat het uiteindelijke auto zou zijn. In 1953 verscheen het laatste prototype van de coupe.

Het probleem was de Kever chassis waarvan te smal platform kon carrosserie ontvangen met geïntegreerde vleugels. Een nieuw chassis, breder met bijna 12 cm werd vervolgens gebouwd.

Er is enige onenigheid over de oorsprong van het ontwerp van de auto lijn … Was het het resultaat van enkele werken Mario BOANO of hij werd geïnspireerd – zelfs volledig gerealiseerd – door de Amerikaanse stylist Virgil EXNER die de carrosserie had ontworpen speciale Chrysler d’Elegance, vervaardigd door Ghia in 53?

Geschiedenis wijst erop dat de lijn beviel de Wolfsburg leiders gebracht KARMANN zorgen productie. De laatste ontwikkelde hij alle technologie die nodig is om de uitgebreide vloer te vervaardigen, te investeren voor dit doel een aantal miljoen mark.

De prognose die de productie van ongeveer 300 tot 400 auto’s per maand geprojecteerd werden snel overschreden: na de openbare presentatie van de snede (14 juni 1955), de vraag was zo sterk dat de productie tot 50 exemplaren per dag.

In vergelijking met de 1953 prototype werden de bumpers verbeterd, met robuuste bumpers, knipperende koplampen en onder het raam kreeg een zeer dunne hoeveelheid verlenging van de portierbekleding.

De keuze van de naam leidde tot enige verwarring. Wolfsburg was zij de “Type 143” en dan iemand voorgesteld om Karmann-Ghia noemen, inorder om te benadrukken de gelukkige vereniging van de namen van KARMANN (robuustheid van de Duitse bouw) en Ghia (online en Italiaanse exotisme). Deze werden aangebracht zoals een zwaai op de stam …

In 1958 verscheen de 2 + 2 convertible zetels …

Het avontuur begon … het zal stoppen in januari 1974!

Bron: Franse Karmann-Ghia Website

Geef een reactie